Tiden flyver af sted og de sidste forberedelser er i gang. Denne lørdag skal eleverne fra 6. årgang på Søndervangskolen være klar til turneringen First Lego League (FLL). ”Hvor mange missioner kan jeres LEGO mindstorm robot nå at udføre på 2 minutter?”, spørger jeg seks elever, der sidder med deres robot og iPad. Eleverne fortæller, at de rimelig sikkert har styr på 4 missioner, men at de er ved at justere kodningen på deres iPad.

First Lego League er en praktisk og teoretisk robotkonkurrence, der har til formål at give børn gode oplevelser med teknologi, naturvidenskab og læring og samtidig fremme deres forståelse for teknologiens betydning for erhvervsvirksomheder, og i år deltager 6. klasse fra Søndervangskolen for første gang.

Men First Lego League er ikke kun naturvidenskab, kodning og robotter. FLL handler også om at samarbejde, finde løsninger, og ikke give op selvom, det er svært. Disse kerneværdier matcher rigtig godt med den måde, vi på Søndervangskolen arbejder med elevernes læring.

Det er nu blevet lørdag morgen, og 6. årgang er ved at stille op og gøre klar til dagens turnering, som afholdes i NAVITAS bygningen på Aarhus havn. Om lidt skal de forskellige hold vise, hvad de har lært. De skal vise, at deres robotter kan udføre missioner, de skal fortælle om, hvordan de har arbejdet sammen i projektet, og hvilke udfordringer ift. temaet vand, de har arbejdet på at løse. I løbet af dagen kommer dommerne forbi vores ”PIT”, hvor de spørger nysgerrigt ind til projekterne.

De to team fra Søndervangskolen er også igennem tre kvalificeringsrunder med robotterne, og det går rigtig godt. Faktisk så godt, at Team 9 når i kvartfinalen. ”Sikken en dag – og hvor har vi lært meget nyt”, fortæller nogle af de elever, der har arbejdet med kodning af robotter. ”Næste gang skal vi prøve at bruge flere sensorer. Der er jo både kamera, omdrejningstæller og meget mere, vi ikke har prøvet af endnu”, oplyser de begejstret, da jeg forlader dem.

Tekst og foto: Anne Katrine Kusk Pædagogisk leder på Søndervangskolen