Torsdag inden vinterferien var Søndervangskolen vært ved sin årlige skolefest. Festen er én af vores allerbedste og -vigtigste traditioner og én af de aftener, som alle børn og voksne i ugevis har set frem til. Forud for festen har skolens ansatte og børn været i fuld vigør med at forberede og gøre klar. I aulaen er bordene dækket fint op med hvide duge, fyrfadslys og blomster. Der er bagt kager og brygget kaffe i spandevis, og popcornmaskinen popper løs. Børnene har opsat deres forskellige boder i drengegymnastiksalen, mens pigegymnastiksalen lægger rum til diskoteket Mirage, i Dansesalen er der arrangeret leg, sang og dans for de alleryngste. I midten af aulaen pryder det store ta’ selv bord med de mange lækre madretter, som familierne er blevet bedt om at medbringe, og hvor hele verden synes at være samlet i én stor overdådig madsymfoni – overalt er der pyntet festligt op!

 

Temaet for dette års skolefests udsmykning er tre motiver, der symboliserer hvert sit, nemlig:

  • SKIBET – som symboliserer ’rejsen’
  • FUGLEN – som symboliserer ’friheden’
  • LYSET – som symboliserer ’oplysningen’

Motiverne har været nøje udvalgt af Annette Jensen, pædagog i Indskolingen. Hun har forinden haft travlt med at optegne motiverne på karton, hvorefter Indskolingsbørnene har klippet ud. Et kæmpe arbejde ligger der bag alt dette. Traditionen tro åbner festen med optog af indskolingseleverne, mens 4.-5 klasses eleverne taktfast slår på tromme fra scenen, herefter er festen officielt skudt i gang. En fest der for de yngstes vedkommende slutter et par timer senere med vores fælles skolesang ”Søndervang for altid”, mens de ældste elever får lov at feste en time længere.

Som sædvanligt er vi beriget af, at forældrene møder talstærkt op, som efterhånden nærmere kan karakteriseres som familiefest, fremfor en egentlig skolefest. Det nyder vi i fulde drag! Det er en stor fornøjelse at opleve, hvordan alle aldersgrupper er repræsenteret fra de yngste i barnevognene til de ældste i form af bedsteforældre, der giver følgeskab til skolens elever, forældre og ansatte til et sådant arrangement – alle bidrager de til, at skolen i disse timer opleves som et overordentlig kraftfuldt samlingssted for lokalområdets børn og voksne. Festen giver anledning til, at der tales på kryds og tværs, og hvor jeg i min velkomsttale opfordrer til, at man også benytter festen til at få talt med mennesker, man ikke på forhånd kender med afsæt i parolen, at ”en fremmed er en ven, du endnu ikke har mødt”.

 

En storslået skolefest som denne gør naturligvis, at jeg endnu en gang er en pavestolt skoleleder – ikke blot i aften, men i det hele taget. Det er med stor ydmyghed, jeg hver dag står i spidsen for Søndervangskolen, en skole i udvikling og vækst. Det er ganske enkelt flot arbejde, der hver dag foregår på Søndervangskolen af voksne og børn. Der knokles igennem, hvilket er den direkte årsag til, at skolens resultater går én vej – nemlig opad. Resultater der nu bemærkes fra nær og fjern, blandt andet ved det utal af gæster, der hver uge ønsker at besøge os, og hvor der samtidig er bud efter os ude. Alle synes at ville høre om Søndervangskolen – og ikke mindst hvordan vi bærer os ad med at skabe bemærkelsesværdige resultater.

Det ultimative eksempel herpå var i august, hvor statsminister Lars Løkke Rasmussen, besøgte os. Det gjorde han fordi, han personligt ønskede at besøge skolen, møde dens elever og ansatte og vise anerkendelse for det store arbejde, de hver dag yder. En god skole sikrer høj faglighed og trivsel for børnene, og dette kan kun ske i et tæt samarbejde mellem ansatte, ledelse, forældre og børn – og det er lige netop det, der sker på Søndervangskolen.

Af Rani Bødstrup Hørlyck, Skoleleder Søndervangskolen